Is jouw bedrijf flink aan het groeien? Dan heb je meer personeel nodig. Helaas kan het soms lastig zijn om zelf nieuwe medewerkers te vinden. Jouw vacatures worden misschien niet goed gevonden, of je hebt simpelweg de tijd niet om veel aandacht aan werving en selectie te geven. Gelukkig kun je efficiënt personeel werven met headhunten en recruiten. Maar hoe werkt dit precies? In deze blog op Duurzaaminjewerk.nl lees je hoe headhunters kunnen helpen bij het vinden van betaalbaar en hoogwaardig nieuw personeel!

Wat is headhunten of recruiten?

Voordat je hulp inschakelt bij het personeel werven wil je vast weten wat headhunten dan precies is. Een headhunter is iemand die op zoek gaat naar mensen met specifieke talenten of vaardigheden. Passend bij de functies waar jij als ondernemer een geschikte werknemer (met veel ervaring) voor zoekt. Headhunten kan helpen bij het vinden van personeel met bepaalde expertises, voor functies waar normaal gesproken lastig nieuw personeel voor te vinden is.

Het grote verschil met een uitzendbureau is dat headhunters zich vaker richten op specialisten en lastig op te vullen vacatures, waar uitzendbureaus medewerkers voor algemene functies zoeken. Ben je op zoek naar bijvoorbeeld magazijnmedewerkers dan heb je meestal geen recruiter nodig. Zoek je echter een SEO-specialist of iemand voor een managementfunctie, dan kan een headhunter jou goed helpen.

Geen last van vervelende recruiters

Ben jij wel eens benaderd door een opdringerige recruiter via LinkedIn? Dan begrijp je dat veel specialisten het vervelend vinden om op zo’n manier benaderd te worden. Helaas werken veel recruiters nog wel op deze manier, waarbij ze personeel proberen te werven zonder goed naar de geschiktheid te kijken. Wil jij personeel werven voor jouw bedrijf? Zorg er dan voor dat je een headhunter inschakelt die een goede match weet te vinden tussen (mogelijke) werknemers en jouw functie. Dit voorkomt irritatie bij mensen die worden benaderd en zorgt er bovendien voor dat je sneller een ervaren kracht vindt voor jouw bedrijf.

Duurzaam personeel werven

Personeel werven voor jouw duurzame bedrijf, moet natuurlijk ook op een duurzame manier gebeuren. Zorg dat de headhunter die je inhuurt goed op de hoogte is van jouw bedrijfscultuur, missie en visie. Hecht jij veel waarde aan duurzaam ondernemen, een goede werksfeer en aandacht voor de werknemer? Breng dit goed over op de recruiter, zodat hij of zij kan zoeken naar een persoon die binnen jouw bedrijfscultuur past. Natuurlijk zal je dit zelf beoordelen tijdens een sollicitatiegesprek, maar een voorsortering is wel prettig.

Voor duurzame bedrijven raden we daarom altijd een ervaren headhunter aan en geen uitzendbureau of recruiter. Een recruiter is vaak minder gespecialiseerd dan een headhunter en werkt voor veel verschillende niches. De headhunter draagt meer zorg voor de kandidaat en steekt tijd in het leren kennen van de persoon, zijn of haar arbeidsverleden, opleidingen, hobby’s en sterke en zwakkere punten.

personeel werven headhunten

Wat kost een headhunter?

Voordat je een headhunter gaat benaderen om jou te helpen, ben je vast benieuwd naar de prijs. De kosten van een headhunter zijn de afgelopen jaren flink gestegen. Het is immers lastiger om aan ervaren specialisten te komen voor bepaalde functies. Een headhunter kost gemiddeld zo’n 15 tot 25% van het bruto jaarsalaris van een mogelijk geplaatste kandidaat voor jouw positie. Goede headhunters rekenen een fee die kan oplopen tot wel 30% van het salaris van de nieuwe werknemer. Je kunt tegenwoordig ook een bureau inschakelen dat werkt op no-cure no-pay basis. Dit betekent dat als het niet lukt om een geschikte kandidaat te vinden, jij geen kosten hebt.

Ook zijn er headhunters actief die met een vaste prijs werken. Zo weet jij precies waar je aan toe bent en kom je achteraf niet voor verrassingen te staan. Je kunt hierin ook onderscheid maken tussen specifiek headhunten om zeer ervaren en specialistisch personeel te werven en recruiten voor wat algemenere functies.

Werving en selectie voor jouw bedrijf

Heb jij de taak om werving en selectie te regelen voor jouw bedrijf? Door een headhunter in te schakelen wordt jou veel werk en tijd uit handen genomen. Deze tijd kun jij weer gebruiken om te ondernemen, nieuwe klanten te scoren en jouw favoriete werk uit te voeren. Op deze manier verdient de headhunter zichzelf eigenlijk al snel weer terug. Bovendien zorgt het nieuwe en bekwame personeel ervoor dat jouw bedrijf verder kan groeien (en jullie meer geld verdienen)!

Stel een functieprofiel op en geef zoveel mogelijk informatie aan de headhunter over waaraan de kandidaten moeten voldoen. Op basis van dit profiel zal de headhunter gericht op zoek gaan en potentieel nieuwe medewerkers benaderen.

Heb jij wel eens gebruik gemaakt van de diensten van een headhunter?


0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *